Cinta dan rindu
salam sayang..
Berbicara tentang rindu dan cinta, tidak dapat lari daripada soal hati dan rasa.
Ya, rindu dan cinta letaknya di hati - raja dalam kerajaan diri manusia.
Sabda Rasulullah saw:
"Bahawasanya di dalam jasad anak Adam ada seketul daging.
Apabila baik daging itu, baiklah seluruh anggotanya.
Sebaliknya, jika jahat daging itu, jahatlah seluruh anggotanya.
Ketahuilah daging itu ialah hati." Riwayat Al-Bukhari
Ini bermakna, rindu dan cinta yang harus bersemi di hati
Ini bermakna, rindu dan cinta yang harus bersemi di hati
mestilah rindu dan cinta yang ‘baik'.
Barulah hati akan menjadi baik, dan seluruh anggota jadi baik.
Tapi jika rindu dan cinta itu ‘jahat' maka jahatlah hati.
Akibatnya jahatlah seluruh anggota. Kata orang,
"berhati-hatilah menjaga hati
"Jangan dibiarkan hati itu penuh dengan rindu dan cinta yang salah...
akibatnya terlalu buruk.
Sebenarnya, pada siapa kita harus cinta?
Pada siapa kita mesti rindu? Mungkin ada diantara kita yang tertanya-tanya.
Pada kekasih hati? Atau si dia yang sentiasa diingati.
Oh, bukan, bukan...
Sebenarnya hati setiap manusia secara fitrahnya
mencintai dan merindui Allah. Kenapa dikatakan begitu?
Dan benarkah begitu?
Baiklah, mari kita fikirkan dan renungkan bersama...
Tidak ada seorang manusiapun yang tidak inginkan kebaikan,
kemuliaan dan kesempurnaan.
Ketika dilanda kemiskinan, manusia inginkan kekayaan.
Ketika dipinggirkan, kita inginkan kasih-sayang.
Ketika dizalimi, kita inginkan keadilan.
Baiklah, hakikat itulah bukti yang sebenarnya manusia cinta dan rindukan Tuhan.
Justeru, Tuhan sahaja yang memiliki
segala-gala yang diingini oleh manusia.
Bukankah Allah memiliki kekayaan yang diingini oleh si miskin?
Bukankah Allah memiliki kekayaan yang diingini oleh si miskin?
Allah mempunyai kasih sayang yang diidamkan oleh mereka yang terpinggir.
Allah Maha Adil dan mampu memberi keadilan yang didambakan oleh yang tertindas.
Oleh kerana itulah Tuhan mempunyai nama-nama yang baik (Asmaul Husna),
yang menggambarkan keindahan,
keadilan, kasih-sayang yang segala sifat kesempurnaan-Nya.
Diantara nama-nama Allah itu ialah Al Adil (Yang Maha Adil)? Al Ghani (Maha Kaya)?
Ar Rahman (Maha Pengasih)? Dan Ar Rahim (Maha Penyayang)?
Sebutlah... apa sahaja keinginan manusia tentang kebaikan dan kesempurnaan,
maka di situ sebenarnya (secara langsung ataupun tidak),
manusia sedang merindui dan mencintai Allah.
Inilah rasa yang tidak dapat dihapuskan.
Selagi manusia punya hati dan perasaan.
Rasa bertuhan inilah yang menurut Imam Ghazali, tidak akan dapat dinafikan oleh hati sekalipun kerap dinafikan oleh sifat keegoan manusia.
Inilah benih rindu dan cinta yang telah dibina (‘install') secara fitrah
Inilah benih rindu dan cinta yang telah dibina (‘install') secara fitrah
(tabie) dalam diri setiap manusia sejak di alam roh lagi.
Firman Allah: "Bukankah aku ini Tuhanmu?
Maka semua (roh manusia) menjawab: ‘Benar, kami (Engkaulah Tuhan kami) menjadi saksi." Al-A'raf : 172
Bahkan, pakar-pakar psikologi manusia juga turut mengakui.
Bahkan, pakar-pakar psikologi manusia juga turut mengakui.
Manusia sebenarnya mempunyai keinginan kepada suatu kuasa
yang dapat mengatasi segala kekurangan dan kelemahan.
Ini memang satu naluri yang semulajadi.
Jadi sedarlah. Apabila hati kita resah dan gelisah inginkan pembelaan,
hakikatnya pada ketika itu hati kita sedang merindui yang Maha Adil.
Ketika kasih-sayang terputus atau cinta terkandas,
kita inginkan sambungan... maka ketika itu sebenarnya kita sedang merindui
Ar Rahman dan Ar Rahim (Allah Yang Maha Pengasih dan Penyayang).
Ketika bersalah, kita merintih inginkan keampunan dan kemaafan,
maka pada saat itu kita sebenarnya merindui Al Ghafar (Pengampun)
dan mencintai Al Latif (Maha Lembut).
Semua keinginan itu hanya akan dapat dipenuhi
Semua keinginan itu hanya akan dapat dipenuhi
apabila manusia merapatkan dirinya kepada Allah.
Allah yang punya segala-galanya itu. Allah sentiasa mahu dan mampu memberi apa yang diinginkan oleh setiap manusia.
Firman Allah: "Dan Tuhan kamu berfirman:
Firman Allah: "Dan Tuhan kamu berfirman:
Berdoalah kepada-Ku nescaya Aku akan perkenankan.
Sesungguhnya orang yang sombong takbur daripada beribadat dan berdoa kepada-Ku, akan dimasukkan neraka Jahanam dalam keadaan hina." Al-Mukmin : 60
Menerusi nama-nama Allah yang baik inilah seharusnya kita merintih,
merayu dan memohon kepada Allah.
Firman Allah: "Allah memiliki Asmaa' ulHusna,
Firman Allah: "Allah memiliki Asmaa' ulHusna,
maka memohonlah kepadaNya dengan menyebut nama-nama yang baik itu..."
Al A'raaf : 180
Manusia hakikatnya tidak punya apa-apa yang diingini oleh manusia lain.
Mereka mungkin mahu memberi, tetapi tidak mampu.
Ada pula yang mampu memberi tetapi tidak mahu melakukannya.
Mungkin hartawan punya harta, tetapi dia tidak punya sifat pemurah.
Mugkin ada si miskin punya hati yang pemurah,
tetapi tidak memiliki harta yang dipinta oleh si miskin yang lain.
Tegasnya, manusia tidak sempurna.
Hanya Tuhan yang mempunyai
segala apa yang diinginkan oleh seluruh manusia.
Ya, ditegaskan sekali lagi bahawa keinginan manusia kepada
Ya, ditegaskan sekali lagi bahawa keinginan manusia kepada
satu kuasa yang Maha sempurna ini adalah lanjutan daripada
‘perkenalan' dan ‘percintaan' manusia dengan Allah di Alam Roh lagi
(yakni alam sebelum alam dunia ini) .
Bukankah sejak di alam roh lagi manusia
telah mengetahui dan mengakui akan kewujudan dan keagungan Allah.
Firman Allah: "Bukankah aku ini Tuhanmu? Maka semua (roh manusia) menjawab: ‘Benar, kami (Engkaulah Tuhan kami) menjadi saksi."
Firman Allah: "Bukankah aku ini Tuhanmu? Maka semua (roh manusia) menjawab: ‘Benar, kami (Engkaulah Tuhan kami) menjadi saksi."
Al-A'raf : 172
Itulah pertanyaan Allah sekaligus keakuran roh manusia atas pertanyaan itu.
Ya, ketika itu semua roh manusia telah mengenali Allah.
Bukan itu sahaja, bahkan roh manusia telah mengakui Allah sebagai pemilik,
pentadbir dan pengatur alam ini. Inilah yang dimaksudkan
cintakan Allah itu adalah fitrah setiap hati.
Tetapi soalnya, mampukah cinta itu terus suci dan abadi
di dalam hati setiap manusia?
Sungguhpun begitu, perkenalan dan percintaan manusia
dengan Allah di alam roh itu kerap tercemar.
Sebaik sahaja lahir ke alam dunia, manusia yang dulunya
begitu mengenali dan mencintai
Allah mula dipisahkan daripada kecintaan dan kerinduannya itu.
Yang sejati luntur, yang ilusi muncul. Perkenalan dengan Allah mula dicemari.
Manusia mula dipisahkan dari Tuhan.
Dan amat malang, kerapkali yang
memisahkan anak-anak daripada Allah ialah ibu-bapa anak-anak itu sendiri.
"Setiap anak-anak dilahirkan putih bersih, kedua orang tuanyalah yang akan menjadikannya Yahudi, Majusi atau Nasrani."
Alangkah indahnya jika semua itu berjalan lancar.
Sejak kecil lagi putik cinta dan rindu Allah itu tumbuh,
berbunga dan akhirnya berbuah apabila menjelang dewasa.
Malangnya, ramai anak tidak diperkenalkan kepada Allah oleh ibu-bapanya.
Sebaliknya, didedahkan kepada unsur-unsur yang melindungi kebesaran Allah.
Seringkali, didikan, ajaran, malah lagu, filem,
bahan bacaan yang didedahkan kepada anak-anak
menggugat perkenalannya dengan Allah.
Akibatnya, kerinduan dan kecintaan yang sedia ada
di alam roh itu tidak bersambung, bahkan tercemar.
Cinta terputus di tengah jalan.
Setiap manusia memiliki hanya satu hati, tidak dua, tidak tiga.
Bila cinta Allah dicemari, cinta yang lain datang mengganti.
Dua cinta tidak akan berkumpul di dalam satu hati.
Hanya satu cinta akan bertakhta di dalam satu jiwa.
Bila cinta Allah terpinggir maka terpinggir jugalah segala kebaikan dan kesuciannya.
Maka yang tumbuh selepas itu ialah cinta selain
Allah seiring suburnya segala kejahatan dan kekejiannya!
Bagaimanakah caranyanya membersihkan semula hati yang telah dicemari dan diracuni?
Cukupkah hanya dengan ucapan dan penyesalan?
Ya, usaha untuk membersihkan hati adalah usaha yang sukar.
Tetapi hanya itulah satu-satunya jalan.
Tidak ada jalan mudah untuk mendapat cinta itu semula.
Setiap cinta menagih pengorbanan.
Begitulah jua cinta Allah.
Sabda Rasulullah:
"Iman itu bukanlah angan-angan, bukan pula ucapan, tetapi sesuatu yang menetap di dalam dada, lalu dibuktikan dengan perbuatan."
Perjuangan itu pahit, kerana syurga itu manis.
Kecintaan kepada Allah terlalu mahal.
Bayangkan untuk mendapat cinta seorang wanita yang rupawan,
jejaka yang hartawan, putera yang bangsawan,
itupun sudah terlalu sukar, maka apatah lagi
untuk mendapat cinta Allah zat yang Maha Agung dan Maha Sempurna itu.
Hadis Qudsi: Allah swt berfirman:
"Aku menurut sangkaan hamba kepada-Ku,
dan Aku bersamanya apabila dia ingat kepada-Ku.
Jika dia ingat kepada-Ku dan dalam dirinya maka
Aku mengingatnya dalam diri-Ku.
Jika dia ingat kepada-Ku dalam
kelompok orang-orang yang lebih baik dari kelompok mereka.
Jika dia mendekat kepada-Ku sejengkal maka
Aku mendekat kepadanya sehasta.
Jika dia mendekat kepada-Ku sehasta maka
Aku mendekat kepadanya sedepa.
Jika dia datang kepada-Ku dengan berjalan maka
Aku datang kepadanya dengan berlari-lari kecil. (Sahih Bukhari)
"Jagalah Allah, nescaya engkau akan temukan DIA di hadapanmu.
Kenalilah Allah ketika dalam keadaan lapang nescaya
DIA akan mengenalmu dalam keadaan sempit.
Ketahuilah segala sesuatu yang luput daripadamu
tidak akan menimpamu dan sesuatu yang menimpamu
tidak akan dapat luput darimu.
Ketahuilah bahawa kemenangan itu menyertai kesabaran,
kelapangan itu menyertai kesempitan dan kemudahan itu menyertai kesukaran."
Riwayat Ahmad, Hakim, Thabrani, Ibnu Sunni, Ajiri dan Dhiya'agal
Orang yang berdoa ialah orang yang mengakui segala
sifat kehambaannya di hadapan kekuasaan Allah.
Apakah sifat-sifat kehambaan itu?
Antaranya, rasa lemah, hina, jahil, miskin, berdosa,
hodoh dan segala sifat-sifat kekurangan. Berdoa ertinya kita menyerah pasrah kepada Allah.
Kita nafikan segala kelebihan diri.
Yang kita akui hanya sifat keagungan dan kebesaran Allah.
Lalu kita inginkan hanya bantuan-Nya.
Kita tagihkan simpati, kasihan dan keampunan-Nya sahaja.
Hanya dengan mengaku lemah di hadapan Allah
Hanya dengan mengaku lemah di hadapan Allah
kita akan memperolehi kekuatan.
Hanya dengan mengaku miskin di hadapan Allah kita akan dikayaka-Nya.
Tegasnya, hanya dengan merasai segala sifat kehambaan
barulah kita akan mendapat kekuatan,
kemuliaan dan kelebihan dalam mengharungi hidup yang penuh cabaran ini.
Jika Allah berikan harta,
kita gunakan ke arah kebaikan dan kebajikan.
Jika diberi ilmu, kita mengajar orang lain.
Diberi kuasa, kita memimpin dengan adil dan saksama!
Syukur itulah tujuan utama kita dikurniakan nikmat.
Ertinya, kita kembalikan nikmat kepada yang Empunya nikmat (Allah).
0 comments:
Post a Comment